Kwaliteit van het areaal
In onderstaande tabel is de huidige kwaliteit van het areaal vergeleken met de kwaliteit van het areaal in 2017 ten tijden van het opstellen van het vorige beheerplan wegen.
Kwaliteit per thema | ||||||
% Voldoende | % Matig | % Onvoldoende | ||||
Beleidsthema | 2017 | 2020 | 2017 | 2020 | 2017 | 2020 |
Duurzaamheid | 90 | 96 | 2 | 1 | 8 | 3 |
Veiligheid | 87 | 92 | 3 | 2 | 11 | 6 |
Comfort | 87 | 91 | 3 | 3 | 10 | 6 |
Aanzien | 83 | 91 | 2 | 2 | 15 | 7 |
Rapportage op Beeldkwaliteitsniveau | ||||||
Ambitie = A/B/C/D | % A+ | % A | % B | % C | % D | % Voldoet aan ambitie |
2017 | 35,85 | 39,89 | 4,9 | 0,75 | 14.35 | 83,81 (B) |
2020 | 46,15 | 32,11 | 14,23 | 0,41 | 7,1 | 92,49 (B) |
Er is een verbetering van de kwaliteit zichtbaar. Dat heeft er enerzijds mee te maken dat de laatste BGB-wijken nagenoeg klaar zijn, en dus alles op niveau gebracht is. Anderzijds hebben er de afgelopen jaren diverse grote herinrichtingsprojecten (Apeldoornseweg, Roermondsplein, Zuidelijke Binnenstad) plaatsgevonden waarvoor onder andere externe financiering (subsidies) beschikbaar was.
Het is nu vooral van belang deze kwaliteit te handhaven en het percentage onvoldoende (ca. 7%) te verlagen naar 1-5%, wat landelijk gezien als norm gehanteerd wordt.
Punt van aandacht blijven die delen in wijken die tijdens de BGB projecten niet onder handen genomen zijn. De afgelopen jaren is gebleken dat juist die wegvakonderdelen (die toen nog voldoende van kwaliteit waren) nu wel aan de beurt zijn. De samenloop met riolering is er dan meestal (nog) niet. Hierdoor zijn de ook de samenloop voordelen qua kosten er niet.