Verschillen benodigd en beschikbaar budget

In onderstaande tabellen wordt het verschil tussen benodigd en wat er beschikbaar is aan budgetten (in €) weergegeven voor de exploitatie en investeringen.

Investeringen

2021

2022

2023

2024

Investeringen beschikbaar

€ 3.043.000

€ 2.750.000

€ 2.750.000

€ 2.750.000

Investeringen benodigd

€ 4.006.492

€ 4.006.492

€ 4.006.492

€ 4.006.492

Verschil investeringen per jaar

-€ 963.492

-€ 1.256.492

-€ 1.256.492

-€ 1.256.492

Exploitatie

2021

2022

2023

2024

Exploitatie beschikbaar

€ 3.773.227

€ 3.773.227

€ 3.773.227

€ 3.773.227

Exploitatie benodigd

€ 6.717.393

€ 6.717.393

€ 6.717.393

€ 6.717.393

Verschil exploitatie per jaar

-€ 2.944.166

-€ 2.944.166

-€ 2.944.166

-€ 2.944.166

In de gemeente Arnhem is ervoor gekozen het beschikbare budget op te splitsen in een deel exploitatie en een deel investeringen. Echter dekt dit bij lange niet de benodigde middelen. Voor regulier groot onderhoud is 6,7 miljoen jaarlijks nodig. Er is echter maar 3,7 miljoen beschikbaar.

Voor investeringen (wegen die vervangen moeten worden) is jaarlijks een bedrag van 3 miljoen beschikbaar. Ook hier komen we tekort namelijk 1 miljoen.

Dit tekort proberen we onder andere door middel van slim programmeren (zoveel mogelijk samenloop creëren) op te lossen. Zeker daar waar ook groot onderhoud aan riolering geprogrammeerd staan kan er ook financiële samenloop en dus voordeel ontstaan.

Naast de uitvoering van groot onderhoud zijn wegen ook aan vervanging toe. Met name wegen uit de jaren 60 en 70 komen nu aan de beurt. Hier zijn de afgelopen jaren al de nodige wegen van opgeknapt. Veelal in de vorm van grootschalige herinrichtingsprojecten die vaak vanuit woning coöperaties getrokken werden. Denk hierbij aan de wijken Malburgen en Presikhaaf.

Op de hoofdstructuur liggen ook nog de nodige onderhoudsopgaven. Dit zijn bijvoorbeeld de Velperweg, Oude Zevenaarseweg, Westervoortsedijk, Groningensingel en Hollandweg. Vanuit de afdeling Mobiliteit zijn er vaak ook nog wensen om de bereikbaarheid voor de bus te verbeteren. Hier worden dan ook diverse subsidies voor aangevraagd. Daarmee creëren we wederom samenloop, ook in financiële zin. Echter blijft het wel of niet ontvangen van subsidies daarmee ook een onzekere factor.