Risico’s
Bij het bepalen van risico's zijn er twee vormen van soort risico:
-
Technisch aard met maatschappelijk risico
-
Bedrijfsrisico van financiële aard


In de tabel hieronder zijn de maatschappelijke risico's weergegeven vanuit de techniek benaderd. Daarvoor is gebruik gemaakt van de verhardingstypes, faalvorm en schadebeelden zoals beschreven in de wegbeheersystematiek. Hierbij is ook de risicowaarde aangegeven. Daarbij lopen we bij met name het schadebeeld oneffenheden een groot risico op schade en dus ook aansprakelijkheidstellingen.
Naast technisch falen met maatschappelijke risico's kennen we ook bedrijfsmatig falen met financiële risico's. Zoals in hoofdstuk 5 is beschreven is er structureel te weinig budget voor met name het grootschalig vervangen van wegen na einde levensduur. Ook het wel of niet binnenhalen van subsidies voor de uitvoering van reconstructies vormt een groot risico. Op dit moment is er voor de asset wegen geen risicomanagement rapportage beschikbaar.
Een nette openbare ruimte trekt ook bedrijven en mensen aan. Bij het achterblijven van het noodzakelijke onderhoud verlies je de aantrekkelijkheid. Dit kunnen bedrijven en bewoners meenemen in hun keuze om wel of niet zich in Arnhem te vestigen. Denk maar het imago van België!
Bij het structureel achterblijven van voldoende middelen zal ook het gewenste kwaliteitsniveau niet gehaald gaan worden. De kans is groot dat hierdoor achterstallig onderhoud zal ontstaan. Dit is vanuit de BBV niet toegestaan en kan tot sancties leiden.