Onderhoudscyclus

In de wegebeheersystematiek wordt er gebruik gemaakt van diverse gedragsmodellen voor diverse verhardingstypen, te weten asfalt, elementen en beton. Deze gedragsmodellen zijn ontstaan door jarenlange monitoring en bijstelling van deze modellen in heel Nederland. Hierdoor is redelijk goed te voorspellen wanneer (op basis van inspectiedata) een wegvakonderdeel aan onderhoud toe is. Daarnaast is op basis van deze modellen en de leeftijdsgegevens van het areaal ook de levenscyclus te voorspellen. In onderstaande grafiek is schematisch de onderhoudscyclus van asfaltverhardingen weergegeven. De onderhoudscyclus stopt wanneer een weg aan het einde van zijn levensduur is en zal moeten worden vervangen, ook wel rehabiliteren genoemd.

Onderhoudscyclus asfaltverhardingen

Klein onderhoud vs. groot onderhoud

Binnen de wegbeheersystematiek kennen we een aantal vormen van onderhoud:

  • Dagelijks- of Klein onderhoud

 Dit betreft onderhoud wat dagelijks uitgevoerd al dan niet in een cyclus. Hierbij valt te denk aan  vegen, onkruid verwijderen, schoonhouden en schade reparaties. Klein onderhoud is met name  onderhoud wat kleinschalig van omvang is <10m2. Veelal betreffen dit werkzaamheden vanuit  meldingen openbare ruimte. Ook de opmerkingen die tijdens de weginspectie gemaakt worden bij  klein onderhoud vallen hieronder. Voorbeelden hiervan zijn plaatselijke wortelopdruk,  oneffenheden etc. tot 100m2.

  • Groot onderhoud

 Werkzaamheden binnen groot onderhoud betreffen vooral grootschalig asfaltherstel zoals  deklagen vervangen, grote (asfalt) reparaties >100m2, oppervlakbehandelingen aanbrengen en  het grootschalig herstraten. Bij asfaltwegen beperkt dit zich tot de eerste twee asfaltlagen in een  asfaltconstrcutie. Bij elementverhardingen beperkt dit zich tot de fundering. Bij groot onderhoud  geldt dat de huidige verhardingen in stand gehouden worden. Het programmeren van dit groot  onderhoud wordt besproken in 3.5.1

  • Rehabilitatie of reconstructive

 Dit betreft het compleet vervangen asfaltconstructies inclusief de onderlagen en funderingen. Bij  elementverhardingen wordt dan ook de verharding inclusief straatlaag en fundering compleet  vervangen. Deze vorm van onderhoud vindt meestal plaats aan het einde van de levensduur of  wanneer de weg functioneel gewijzigd wordt (herinrichting). Voor beton geldt dat de gehele  constructie inclusief eventuele fundering vervangen wordt.