Beheerkaders beleid

Bestuurlijke kaders

Het bestuur van de gemeente Arnhem heeft het beleidsveld Beheer Openbare Ruimte de volgende hoofddoelstelling meegegeven: Onze stad is een groene, levende, ondernemende en inclusieve stad!

Gemeentelijk beleid

Voor het onderhoud van de verkeersregelsystemen is geen specifiek onderhoudsniveau geformuleerd. Belangrijke uitgangspunten zijn het garanderen van de veiligheid in de openbare ruimte, geen kapitaalvernietiging en bijdrage aan de bereikbaarheid van de stad. Voor VRI's betekent dit dat ze de n.

Voor de verkeersmanagementsystemen zijn er diverse beleidsplannen welke effect hebben op dit beheerplan. Kaders, doelen en ambities worden vanuit het beleidsplan door vertaald naar het beheerplan. De verschillende beleidsplannen staan in onderstaande tabel.

Beleidsplan

Effect op verkeersmanagementsystemen

Structuurvisie Arnhem 2020 | doorkijk 2040

Een bereikbare stad onder de voorwaarde van leefbaarheid en veiligheid door:

a. inzetten op fiets en openbaar vervoer en

b. beter benutten van de bestaande verkeersruimte

c. dynamische verkeersmanagement

Beleidsnota Openbaar Vervoer "De reiziger centraal"

Stevig hoogwaardig openbaar-vervoernetwerk met als doel om de stad bereikbaar te houden

accentnota fiets

Fietsers meer het gevoel te geven van een voorkeursbehandeling

Minder stoppen en oponthoud bij kruispunten voor fietsers, vaker groen licht als fietsers meerijden met hoofdstructuur auto of HOV.

De Arnhemse Binnenstad Binnen Bereik (maart 2017)

a. Inzet P&R tijdens evenementen en piekdrukte;

b. Inzet op technologische innovatie op verder verbetering verkeersafwikkeling radialen en centrumring;

c. Inzetten programma beter benutten vervolg;

d. Ontknoping Roermondsplein;

e. Verkeersafwikkeling centrumring waar nodig verbeteren;

f. Verkeersafwikkeling zuidelijk binnenstad met herinrichting Weerdjesstraat;

g. Inzetten op een goed functionerend parkeerverwijzingssysteem

Visie "Ruimte voor beleving in de Arnhemse binnenstad" (juli 2017);

a. Verwijderen graffiti;

b. bereikbaarheid minder validen en slechtzienden;

c. aantrekkelijker straatmeubilair.

Groen Goed Verdeeld

Hierin staat de regelstrategie van de verkeerslichten en worden de beleidsdoelen geconcretiseerd in PI's rekening houdende met de prioriteit van verschillende verkeersstromen bij de VRI's in de stad (openbaar vervoer, fiets en auto). Dit beleidsstuk is sterk verouderd en moet vernieuwd worden.