Kwaliteit (beleving/beeld)

Elke tweejaar wordt middels enquêtes de beleving van de binnenstad onderzocht (de Binnenstadsmonitor). De bereikbaarheid en de vindbaarheid van de parkeergarages zijn onderdeel van deze studie. De gegevens zijn afkomstig van de afdeling onderzoek&statistiek van de gemeente Arnhem. In onderstaande tabel staan de rapportcijfers van 2012 t/m 2018. Opvallend is dat de cijfers zeer stabiel zijn en de auto bereikbaarheid laag scoort.

 

2012

2014

2016

2018

bereikbaarheid auto

6

6

6

6

bereikbaarheid fiets

8

8

8

8

bereikbaarheid OV

8

8

8

8

vindbaarheid parkeergarages

--

7

7

7

Bovenstaande indicatoren zeggen indirect iets over de verkeersmanagementsystemen, echter uit het cijfer alleen is niet afleiden welke factoren het cijfer beïnvloed hebben. Een directe meting van de beleving van de verkeerslichten wordt niet onderzocht. De algemene tendens op basis van reacties van collega's en meldingen van burgers is als volgt:

  • Bij fietsers leeft het gevoel dat de auto prioriteit krijgt.

  • Automobilisten vinden op hun plaats dat ze te vaak moeten stoppen en er meer groene golven moeten komen.

  • Vanuit het openbaar vervoersbedrijf krijgen we de melding dat de bussen veel vertraging oploopt op de locaties waar een 'groene' golf voor auto's is gecreëerd.

Opvallend is dat op kruispunten waar voor de auto is gekozen (koppeling op de centrumring en Burg. Matsersingel) de ervaring van fietsers is dat ze lang moeten wachten. Ook op locaties met veel bussen komt deze ervaring naar voren. Over locaties waar juist geen koppeling is gemaakt voor het autoverkeer komen meldingen dat het autoverkeer te vaak moet stoppen en dit niet goed is voor de luchtkwaliteit (Weerdjesstraat). Dit maakt duidelijk dat de keuze voor prioriteit duidelijk merkbaar is op straat. Een goede onderbouwing van deze keuzes met een koppeling naar het vigerend beleid is dan ook essentieel. Daarnaast dient een monitoring opgezet te worden om te toetsen of de beleidsdoelen gehaald worden, zie ook hoofdstuk 8 bij doorontwikkeling beheer.