Meerjarenplanning

De meerjarenplanning wordt opgesteld aan de hand van de levensduurverwachting van de verkeerslichten. Hierbij geldt dat de verkeersregelautomaat ongeveer 15 jaar meegaat en het mastmateriaal en de grondkabels minimaal 30 jaar.

Voor het parkeerverwijssysteem en de dynamische route informatiepalen is geen rekening gehouden met de vervanging. Bij aanleg is als uitgangspunt genomen technische ontwikkelingen de systemen overbodig maken.

Voor de telkasten en verbindingskasten geldt dat deze vervangen worden als dit nodig blijkt. De kosten voor vervanging zijn echter zo laag, dat hier geen rekening mee wordt gehouden in de meerjarenbegroting.

De softwarepakketten ten behoeve van de online verkeerscentrale worden sneller vervangen afhankelijk van de gekozen aanbestedingsvorm voor het onderhoudscontract en de kosten voor het onderhoud van deze systemen.

Invloeden op planning

In onderstaande tabel zijn deze en andere redenen om van de basisplanning af te wijken genoemd. Het streven naar samenloop van werkzaamheden heeft de grootste invloed op de uiteindelijke planning voor de vervanging van verkeerslichten.

Invloed op vervangingsschema

Toelichting

Integraal plannen afdeling beheer

De levensduur van een verkeersregelautomaat is 15 jaar. Indien samenloop van werkzaamheden kan worden gerealiseerd wordt vervanging met 2 jaar uitgesteld of vervroegd.

Integrale projecten

Bij aanpassing van de weg en het kruispunt is het nodig om het bestaande buitenwerk aan te passen en soms vroegtijdig te vervangen. De geplande vervanging kan maximaal 5 jaar worden uitgesteld en maximaal 5 jaar worden vervroegd.

Groot onderhoud wegen

Bij vervanging totale wegdek worden ook detectielussen vervangen. Bij vervanging toplaag blijven de meeste detectielussen in tact doordat ze in de tussenlaag zijn aangebracht.

Schade

Indien reparatie niet meer mogelijk is of kosten technisch niet verantwoord, kan vervroegde vervanging noodzakelijk zijn.

Politieke keuze

Bestuurlijke keuzes in relatie tot innovatie maken het in sommige gevallen nodig om vervroegd te vervangen of grootschalig te investeren. Een voorbeeld is het project Talking Traffic met de ombouw naar iVRI's. In veel gevallen is hier extern budget voor beschikbaar.

Het vervangingsschema voor de komende 5 jaar staat in bijlage 5.