Trolley Infrastructuur
Het openbaar vervoer wordt aanbesteed door Provincie Gelderland door middel van een concessie met een lange looptijd (ca. 10 jaar). De huidige concessie loopt tot december 2022. Op het moment van schrijven van dit beheerplan is bekend dat er na deze concessie een overbruggingsconcessie komt van 2 jaar. De concessie omvat al het openbaar vervoer per (trolley)bus en auto om de regio Arnhem-Nijmegen en het openbaar vervoer per trein tussen de stations Arnhem en Doetinchem. Na de overbruggingsconcessie is het waarschijnlijk dat opnieuw een concessie van 10 jaar wordt aanbesteed.
Zowel in de oude als de nieuwe concessie is het beperken van de milieu-impact van openbaar vervoer een belangrijk punt. Trolleybus is een van de 'zero-emissie' technieken, en daardoor is het nog steeds de ideale oplossing voor openbaar vervoer voor Arnhem; schoon en betrouwbaar. En we verwachten dat dit zeker in de komende concessie niet zal veranderen.
De concessiehouder krijgt van Gemeente Arnhem de infrastructuur in bruikleen. Daarvoor is een Bruikleenovereenkomst getekend tussen de concessiehouder en Gemeente Arnhem. Het betreft een overeen-komst van bruikleen, waarin de gemeente de infrastructuur om niet ter beschikking stelt. De concessiehouder verplicht zich de infrastructuur als een goed huisvader, zoals bedoeld in artikel 7A:1781 BW en overeenkomstig haar bestemming, te gebruiken; de concessiehouder ontvangt, bewaart en beheert de infrastructuur en dient het te gebruiken waarvoor het bedoeld is.
Dit betekent dat grote delen van de beheertaak bij de concessiehouder belegd worden, dit in tegenstelling tot bijna alle andere assets waarbij de gemeente ook het beheer daadwerkelijk verzorgt. Afstemming vindt plaats aan het begin en eind van de beheercyclus. Om dit duidelijk te maken is onderstaande afbeelding toegevoegd.
Door middel van de gele lijn is te zien waar de scheidingslijn loopt tussen de eigenaar en de concessiehouder. De afstemming vindt plaats in de stappen 'beheer en programmeren' en 'evalueren en bijsturen'. Dit wordt voorgegeven door beheer overleggen die 3 à 4 keer per jaar worden gehouden.
Afbeelding 14. Organisatie Beheer Trolleyinfrastructuur