Risico’s

Voor het beheer van de openbare ruimte zijn budgetten geraamd op basis van landelijke ervaringen. Er zijn bij het beheer altijd onzekerheden die kunnen leiden tot gevolgen voor de begroting, de bereikbaarheid, milieu, of het aanzien van de gemeente. De belangrijkste risico’s zijn:

Technisch

  • Er is een beter beeld nodig van de kwaliteit en de omvang van de assets die de gemeente in beheer heeft. Een inventarisatie, inspectie en een goede demarcatie van de eigendommen van de gemeente en van derden is een belangrijke stap om een nauwkeurige raming van de verwachte kosten te bereiken.

  • Regelgeving leidt tot extra kosten bij het afvoeren van verontreinigde materialen, dit kan extra kosten met zich meebrengen bij het vervangen van objecten (denk hierbij aan teerhoudend asfalt, verontreinigingen in de bodem, etc.)

  • De belasting van wegen en kunstwerken groeit door toename van (zwaar) vrachtverkeer. Hierdoor kan de levensduur van objecten korter zijn dan verwacht.

  • Er spelen diverse risico’s veroorzaakt door veranderend klimaat: droogte, stormschade, heviger regen e.d.

Organisatorisch

  • Het beheer van de verhardingen in de wijken op een beeldkwaliteitsniveau C/D is relatief op een laag onderhoudsniveau. Dat betekent dat er meer risico’s worden geaccepteerd, en is het belangrijk om deze risico’s aantoonbaar te managen. Dit betekent: adequaat signaleren en op te lossen en om aantoonbaar te werken volgens de richtlijnen (o.a. het beleggen van installatieverantwoordelijkheid, mensen en middelen ter beschikking stellen voor databeheer en monitoring, managen van eventuele aanvullende klachten en meldingen).

  • Het vertalen van de transities/ambities vanuit het beleid naar beheer vraagt een goed proces met afstemmomenten tussen beleid en beheer. Dit strategisch beheerplan is een eerste goede stap. Echter is deze stap nog een eerste voorzichtige stap en dient het proces en het overleg tussen beleid en beheer nog een vaste vorm te krijgen.