Professionalisering
Financiën op orde
In het proces om te komen tot de verschillende sectorale beheerplannen en het strategisch beheerplan is het belang m.b.t. het op orde krijgen van de financiën zeer belangrijk gebleken. Het inzicht verkrijgen in de verschillen tussen financiën van een kapitaalgoed is essentieel om te begrijpen hoe dit proces verloopt en wat de impact hiervan is op de organisatie. De beschikbare middelen voor het beheer van de kapitaalgoederen van de openbare ruimte bestaan uit drie onderdelen:
-
Exploitatiebudget;
-
Vaste kosten (o.a. arbeidskosten voor IBOR-werkzaamheden);
-
Investeringsbudget.
Het leggen van verbindingen met de verschillende financiële adviseurs van de organisatie op dit gebied en het met hen bespreken van de stand van zaken m.b.t. een asset is leerzaam en zorgt voor het in control komen als beheerder van de asset. Grip op de financiën, geeft grip op een kapitaalgoed!
Beheerplannen complementeren
Nu er elf sectorale beheerplannen zijn opgesteld blijkt dat er voor een aantal andere kapitaalgoederen eveneens beheerplannen kunnen worden opgesteld. Zo ontstaat er meer inzicht in het beheer en onderhoud van het kapitaalgoed en geeft dit vervolgens grip op bijv. het proces en de financiën. Dit betreft dan voor de kapitaalgoederen: parkeren, afval en straatmeubilair. Zo wordt de totale te beheren openbare ruimte, met daarin de verschillende kapitaalgoederen, compleet en ontstaat er een totaaloverzicht. Deze nieuwe beheerplannen kunnen worden opgesteld op basis van de Beheersystematiek Openbare Ruimte (BSOR) van CROW, net zoals de reeds gemaakte beheerplannen. Deze beheerplannen krijgen dan een plek in het strategisch beheerplan, net zoals de andere elf sectorale beheerplannen. Zo wordt het totaal beeld compleet!
Organisatiewaarden en KPI’s
CROW heeft recentelijk een nieuw kennisproduct opgeleverd, organisatiewaarden. Met dit product wordt het eenvoudiger om waarden te vertalen naar KPI’s. Hiervoor hebben zij een lijst met waarden opgesteld aan deze waarden hangen één of meerdere KPI’s. De waarden en KPI’s zijn opgehaald bij vele, verschillende overheden (gemeenten, provincies en waterschappen). Hierdoor wordt het in de toekomst makkelijker om bij Arnhem passende waarden te selecteren, waar tevens KPI’s aan zijn gekoppeld. Het product organisatiewaarden is beschikbaar in de Kennisbank van CROW.
Afwegingskaders opstellen (P)
De prioriteiten binnen het beheer van de openbare ruimte zijn een gevolg van de beleidsmatige opgaven. Dit vormt voor ons een belangrijk afwegingskader voor de inzet van onze middelen. Onderstaand zijn de basiswaarden en beleidsthema’s van Arnhem weergeven. Deze zijn vastgelegd en beschreven in de verschillende beleidsdocumenten. Per project (ontwikkeling) zal de afweging gemaakt moeten worden, waarbij de basiswaarden in alle projecten een plek moeten krijgen. En dat de beleidsthema’s, afhankelijk van bijv. de locatie, het soort project etc., eveneens een plek moeten krijgen. Onderliggende tabel kan in de toekomst eventueel uitgewerkt worden naar een afwegingskader, door waarde toe te kennen aan de verschillende thema’s/waarden.
Hoofdthema | Sub thema |
Basiswaarden | |
Veiligheid en Gezondheid | Veiligheid |
Gezondheid | |
Bereikbaarheid en Economische attractiviteit | Bereikbaarheid |
Economische attractiviteit | |
Leefbaarheid en Milieu | Leefbaarheid |
Milieu | |
Imago | |
Financiële gevolgschade | |
Beleidsthema’s | |
Energie | |
Duurzaamheid en Klimaat* | Duurzaamheid |
Klimaat | |
Participatie |
Tabel 16. Arnhemse basiswaarden en beleidsthema’s
In een duurzame samenleving tellen alle hoofdthema’s uit de basiswaarden en de beleidsthema’s even zwaar mee. In de dagelijkse praktijk zullen de belangen per sub thema verschillen. Het bestuur kiest waar de accenten liggen. Dit kan op een directe manier door de politiek gewichten toe te laten kennen aan de doelen. Het kan ook op een indirecte manier door als beheerder de gewichten in te schatten op basis van besluiten, uitspraken, de begroting etc. en het resultaat voor te leggen aan de politiek.
Elk thema in het afwegingskader krijgt een gewicht. Hoe groter een gewicht, hoe belangrijker het bestuur het thema vindt. Zo ontstaat het afwegingskader. Het afwegingskader moet door de politiek worden vastgesteld. Zij zijn verantwoordelijk voor het belang van de thema’s. Wanneer bij het beheren van de openbare ruimte keuzes moeten worden gemaakt, helpt het afwegingskader bij de onderbouwing daarvan. Mogelijke momenten waarop keuzes gemaakt moeten worden:
-
Bij conflicterende belangen (bijvoorbeeld: doorstroming versus luchtkwaliteit).
-
Bij budgettaire randvoorwaarden (Er is onvoldoende geld beschikbaar. Welke activiteiten vinden we minder belangrijk om uit te voeren?).